A narcisztikus krízis tankönyvi esete jelenik meg a filmvásznon A szerető című orosz filmben (Valerij Todorovszkij, 2002). Egy idősödő egyetemi oktató viszonylag fiatal felesége, Léna, hirtelen, egyik pillanatról a másikra összeesik és meghal. Közvetlen környezete, férjével és fiával az élen, értetlenül áll az asszony halála előtt. A fiú – látván apja zavarodottságát – a nagymamához költözik. Nehezen feldolgozható gyásza közepette az apa egy levelet talál, amelyet felesége írt szeretőjének. Ettől a pillanattól veszi kezdetét az a szörnyű lelki vesszőfutás, amely túlélhetetlen narcisztikus krízisbe torkollik. A férj nyomozni kezd; kiderül, hogy a rokonok és a barátnők tudtak a viszonyról, amely gyakorlatilag esküvőjük óta tartott. Előkerül a szerető is, akitől újabb részletek derülnek ki, többek között annak lehetősége is, hogy a fiú nem is az ő fia. Fia elvesztésének lehetősége összeroppantja az amúgy is súlyos alkoholproblémákkal küzdő férfit. Az alábbi jelenetben Léna legjobb barátnőjének vallatására kerül sor.
Narcisztikus krízis a filmvásznon
2013.12.19. 13:01 Dr. Gerevich József
Szólj hozzá!
Címkék: gyászfeldolgozás narcisztikus krízis
A nő két arca
2013.12.16. 10:18 Dr. Gerevich József
Az argentin katonai diktatúra során elszenvedett traumatikus ártalmak filmbeli feldolgozása során néhány értékes alkotás született, köztük a Nővérek (Julia Solomonoff, 2005). Két lánytestvér kapcsolatáról szól, pontosabban újratalálkozásáról az argentin katonai diktatúrát követően. Az idősebb, Natalia boldog házasságban él férjével és fiával Texasban. Elena Spanyolországban él újságíróként, egyedül. Elena felhasználja nővérénél tett látogatását arra, hogy megtudja, hogyan halt meg szerelme a diktatúra alatt. Nyomozásához felhasználja apjuk kéziratban hátrahagyott regényét is. A szálak a nővéréhez vezetnek. A két testvér a nő két arca. Natalia feladja karrierjét a házasság, a család miatt. Elena a diktatúra alatt is életét veszélyeztetve harcol az elnyomás ellen. A két világkép a filmben találkozik, és feszültségeket generál, amelyek a film végén, az itt bemutatott jelenetben „sülnek ki”.